zondag 9 mei 2010

Google richt zich op de online reissector

's Werelds meest populaire zoekmachine zet in op de lucratieve online reissector in Amerika.

Het lijkt erop dat Google het bedrijf ITA Software wil overnemen. ITA is een grote aanbieder van reisinformatie en andere diensten aan Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, online reisbureaus en ook Micosoft's Bing Travel. De software van ITA speelt in de Verenigde Staten een belangrijke rol bij de verwerking van zoekopdrachten naar bijvoorbeeld vliegtickets.

Volgens analisten is het niet Google's intentie om een online reisbureau zoals Expedia of Travelocity op te zetten, mede niet omdat Google aanzienlijke reclame inkomsten overhoud aan de (adwords) advertenties van reisorganisaties en wil niet de goede relaties met de reissector op het spel zetten.

De overname kan van belang zijn voor een betere relevantie van Google's zoekresultaten op het gebied van reizen en toerisme. Met meer relevante resultaten, zal de zoekmachine van steeds meer gezien worden als een handig instrument bij het plannen van o.a. reizen en het boeken van vliegtickets.