donderdag 28 mei 2009

Brussel en Dusseldorf blijven in trek na afschaffing vliegtaks

Uit een onderzoek van vliegwinkel.nl blijkt dat de afschaffing van de vliegtaks niet heeft geleidt tot de verkoop van meer vliegtickets met een vertrek vanaf Schiphol.

Het boekgedrag bij vliegwinkel laat zien dat het aantal tickets met vertrek vanaf Düsseldorf en Brussel juist verder toeneemt. Het aantal Nederlandse reizigers dat vertrekt vanaf Brussel steeg met 30% en vanaf Düsseldorf zelfs met 114% ten opzichte van vorig jaar.

De reden hiervoor is eenvoudig: door de invoering van de Nederlandse vliegtaks werd het interessant om te vertrekken vanaf buitenlandse luchthavens. Hierdoor is het zoekgedrag van de Nederlandse boeker veranderd: er wordt niet meer uitsluitend naar vluchten met vertrek vanaf Nederlandse luchthavens gezocht. De consument kwam er vervolgens achter dat vliegtickets met vertrek vanaf Brussel en Düsseldorf vaak goedkoper zijn. Echter de prijsverschillen fluctueren nogal en de ene luchthaven is niet altijd goedkoper dan de ander, zo blijkt uit steekproeven.

Marketing manager Janna de Waard van vliegwinkel adviseert: ‘Met name voor passagiers die niet in de Randstad wonen, is het raadzaam om in het prijsvergelijk vluchten met vertrek vanaf Brussel en Düsseldorf te betrekken. Op de site van de reisorganistie kan de bezoeker per bestemming en vertrekluchthaven alle maatschappijen en ticketprijzen vergelijken en reserveren.’

woensdag 20 mei 2009

Hotelgasten ergeren zich vooral aan lawaai

Achterstallig onderhoud en geluidsoverlast zijn de grootste ergernissen van hotelgasten. Ook de kwaliteit van het ontbijt is een belangrijke irritatiebron, zo blijkt uit een onderzoek van Hoteliers.com.

De hotelsboekingssite stelde een top tien samen van de belangrijkste ergernissen van 1500 Nederlanders die een hotel boekten via de website van het bedrijf.

Het doortrekken van de wc op bovengelegen hotelkamers, geschreeuw op de gang en televisie's die te hard staan ervaren Nederlandse hotelbezoekers als bijzonder onplezierig.
De properheid van de hotelkamers en onbeschoft personeel zijn ook belangrijke bronnen van ergenis. ‘Er is ontegenzeggelijk nog steeds een discrepantie tussen wat veel hotels denken te bieden en hoe de gast een verblijf ervaart,’ aldus directeur Baumann van Hoteliers.com.

Een groot gedeelte van de ontevreden gasten maken hun ergernis niet kenbaar bij het hotel zelf. Ze uiten hun ongenoegen pas na het verblijf op vakantieforums of op een enquêteformulier.

donderdag 14 mei 2009

Online je reis boeken het goedkoopst

Nederlandse vakantiegangers betalen vaak nog honderden euro's te veel voor hun reistrip wanneer zij die via een reisbureau boeken, terwijl het de afgelopen jaren makkelijker is geworden om via internet reizen te vergelijken.

Dit blijkt uit een onderzoek van reisvergelijkingsite Olezo.nl naar 12 vliegvakanties bij 18 touroperators. Het verschil tussen de duurste en goedkoopste aanbieder van dezelfde vakantiereis kan oplopen tot honderden euro's. Het onderzoek van Olezo toont tevens aan dat reisaanbieders die uitsluitend online hun reizen aanbieden in 84% van de gevallen goedkoper zijn dan aanbieders die hun reizen ook via reisbureaus promoten. Bij slechts twee van de 12 vakanties bleek een reisbureau onder de prijs van een touroperator, die via internet reizen aanbiedt, te zitten.

In het onderzoek is onderscheid gemaakt tussen online touroperators (die vakanties uitsluitend online aanbieden) en touroperators die hun reizen mede via reisbureaus aanbieden. Van de onderzochte aanbieders blijken Sunweb, Bex.nl, Jiba en Arke het voordeligst.

woensdag 13 mei 2009

Irritaties tijdens de vliegreis

Nederlandse vliegtuigpassagiers vinden reizigers die tijdens een vlucht tegen de stoel trappen het irritantst.

Dat blijkt uit een onderzoek van British Airways naar irritaties tijdens vluchten. De enquête werd afgenomen onder zowel zakelijke als toeristische reizigers.

Maar liefst 75 procent van de Nederlanders noemt een trap in de rug van de stoel het vervelendst. Op nummer twee staan ouders die geen controle over kinderen hebben. Op de derde plaats staan zeurende reizigers. De rest van de top 5 bestaat uit rugleuningen die plotseling naar achter worden gegooid en ongeduldige passagiers die direct naar de landing gaan staan in het gangpad.

Verder blijkt uit het onderzoek dat Fransen zich vooral irriteren aan hard pratende medereizigers. Duitsers, Zweden en Zwitsers vinden zeurende passagiers het meest vervelend en Italianen ergeren zich met name aan passagiers die hun benen in het gangpad strekken.

maandag 11 mei 2009

Cruisevakanties populair

Cruisevakanties worden steeds populairder in Nederland. Dit jaar hebben tot en met 1 april al ruim 38.000 mensen een cruise geboekt.

Dat is 47 procent meer dan in dezelfde periode in 2008. Dit blijkt uit cijfers van de Dutch Cruise Council. Deze nieuw opgerichte club heeft zich als doel gesteld de cruisemarkt in Nederland te vergroten.

Vorig jaar boekten circa 49.000 Nederlanders een vakantie aan boord van een cruiseschip, 44 procent meer dan het jaar ervoor. Tegenwoordig vertrekken steeds meer schepen vanuit Amsterdam en Rotterdam. Dat is aantrekkelijk voor Nederlandse reizigers. Ze kunnen meteen aan hun vakantie beginnen zonder lange of dure vluchten naar een buitenlandse haven voor vertrek.

Link: Dutch Cruise Council